Ensimmäinen matka Bergeniin - fiilistelyä tulevasta

Varasimme lennot Bergeniin lähes saman tien kun olin saanut kuulla opiskelupaikasta. Olin muutenkin halunnut lähteä Norjaan lomalle, joten ajatus sinne muuttamisesta ei maistunut ollenkaan hassummalta! Lähdimme siis poikaystäväni kanssa muutamaksi päiväksi Bergeniin, tutustumaan kaupunkiin ja etsimään asuntoa. Onneksi Bergeniin pääsee tällä hetkellä suoraan Finnairilla Helsingistä, joten matka ei sinänsä tuntunut ollenkaan pitkältä.

Ensimmäinen fiilis kaupungista vastasi melko hyvin mielikuviani - pilvistä, sateista ja harmaata. Vuorten korkeus ja maaston vaihtelevuus kuitenkin yllättivät! Alla oleva kuva on napattu lentokoneesta. Tuntui siltä kuin olisimme laskeutuneet mereen, koska lentokenttä on niin lähellä rannikkoa.

Pääsin tutustumaan kaupunkiin ja kouluun poikaystäväni suomalaisten tuttujen kautta, mikä oli mielestäni aivan huippu juttu. Kävimme jo samana päivänä ajelemassa keskustassa ja tarkistamassa keskustassa sijaitsevan ylioppilastalon ja yliopiston päärakennuksen. Kaupunki ja koulurakennukset vaikuttivat hienoilta! Alla olevassa kuvassa oleva päärakennus toimii nykyään museona, pääsen varmasti tutustumaan siihen tarkemmin tulevan vuoden aikana. Rakennuksen yhteydessä oleva puisto suihkulähteineen oli todella kaunis.

Alla oleva kuva on ylioppilastalon sisältä. Tänne on keskitetty kaikenlaisia opiskelijoiden palveluita. Rakennuksessa on mm. ravintola, "korttitoimisto" ja Sammenin eli paikallisen opiskelijakattojärjestön liikuntatiloja, kuten erilaisia saleja ja uimahalli. Tänne siis urheilemaan!

Sekä päärakennus että ylioppilastalo sijaitsevat Parkveienillä eli Puistotiellä. Samaisella kadulla on myös mielettömän hienoja asuintaloja.

Loppuloman saimmekin nauttia paljon paremmista säistä. Bergenissä oli kuulemma muutenkin ollut koko kesän aurinkoiset säät! Suuntasimme uudestaan keskustaan tutustumaan kaupunkiin. Kaupungin sijainti rannikolla näkyy selvästi sen kulttuurissa ja katukuvassa. Alla olevassa kuvassa on satamassa sijaitseva kauppatori, jossa myydään paljon erilaisia kalaruokia. Bergen on suosittu matkakohde ja turisteja tulee paljon esimerkiksi Aasiasta. Jatkossa on toki odotettavissa myös suurta suomalaisturistien virtaa. ;)

Alla olevassa kuvassa on yksi Bergenin tunnetuimmista nähtävyyksistä, Bryggen. Kyseessä on hyvin vanha puinen rahtisatama ja yksi Unescon maailmanperintökohteista. Bergen on edelleen tärkeä kaupunki Pohjoismaiden ja Euroopan välisen rahtiliikenteen kannalta ja lisäksi siellä käy kesällä päivittäin paljon risteilijöitä. Laivaliikenteellä on ollut myös negatiivisia vaikutuksia kaupungin ilmeeseen, koska sitä kautta liikkuu paljon huumeita.

Viimeisenä päivänä lähdimme käymään vuorilla. Otimme keskustasta lähtevän Fløibanenin (eli eräänlaisen hissin/junan) Fløien-vuorelle. Huipulta aukesi todella hienot maisemat kaupungin ylle! Paikalla oli muutama muukin turisti ja turistien suuri määrä näytti vaikuttavan selvästi palveluiden hintoihin - täytetty patonki maksoi huipulla sijaitsevassa ravintolassa noin 180kr eli yli 18€. Patongin sijaan päädyimme maistamaan paikallista olutta (7 Fjäll Fløien IPA), joka ei sekään täysin ilmaista ollut.

Teimme poikaystäväni kanssa muutaman tunnin vaelluksen ylhäällä vuorten välillä. Erilaisia vaellusreittejä tuntuu olevan Bergenissä ihan loputtomasti! Reittejä lähtee monipuolisesti ympäri kaupunkia ja monelle vuorelle ei tarvitse välttämättä itse kävellä, vaan ylös voi ensin siirtyä hissillä ja jatkaa sieltä matkaa jalan vaellusreitille. Me kävelimme tällä kertaa Fløienin huipulta Rundemanenille. Reitti taisi olla merkitty helpoksi - tie oli leveä ja tasainen koko matkan. Mutta muuten kiipeäminen oli kyllä rankkaa ja kiivetessä tuli kuuma! Mutta maisemat olivat kyllä kaiken kiipeämisen arvoiset. Alla olevasta kuvasta voi huomata, että merivesi on täällä Norjassa paljon turkoosimpaa kuin Suomessa.

Huolimatta turistien suuresta määrästä luonto tuntuu täällä todella puhtaalta. Ylös kiivettyämme saavuimme järvelle, jonka vesi oli super puhdasta ja juomakelpoista. Tiukan vaellusreissun jälkeen kylmä vesi maistui kyllä raikkaalta!

Kaiken kaikkiaan fiilikset reissusta olivat todella positiiviset! Vaikka matka olikin lyhyt, niin ehdimme järjestelemään asuntoasioita, pääsimme tutustumaan kaupunkiin ja ymmärsin, miten monta asiaa pitää hoitaa kun vihdoin pääsen muuttamaan tänne. Olo on samaan aikaan älyttömän innostunut kaikesta uudesta ja toisaalta kovin haikea, kun niin paljon rakkaita ihmisiä (ja eläimiä) pitää jättää Suomeen. Olen kuitenkin todella innoissani ja kiitollinen siitä mahdollisuudesta, että pääsen aloittamaan lääketieteen opinnot täällä! Ei haittaa, vaikka sää tässä kylässä ei taida olla ihan paras mahdollinen, mutta sehän selviää seuraavan vuoden aikana! :)