Matkailua Norjassa - Kahdeksan erilaista nähtävyyttä Bergenissä ja Hardangerin varrella

Terveisiä syksyisestä Bergenistä!

Täällä viikot ovat vierähtäneet nopeasti ja minulla on ollut ilo ja kunnia ottaa vastaan vieraita Suomesta! Olen vihdoin päässyt esittelemään Bergeniä myös muille ja onneksemme meillä on ollut myös auto käytössä, joten pääsimme seikkailemaan Bergenin ulkopuolellakin. Tämä blogikirjoitus on tiivis postaus nähtävyyksistä, joihin olemme muutaman viime viikon aikana päässeet tutustumaan! Ja laitoin mukaan myös lemppariravintolani täällä.

Aika on mennyt pitkälti opintojen parissa, joten matkustaminen ja tutustuminen lähialueisiin on jäänyt vähemmälle. Oli mahtavaa päästä vähän lomailemaan itsekin! Ostin jopa matkamuistona alla olevan Norja-pipon, jonka avulla yritän soluttautua paikallisten joukkoon ja jospa se kielikin tarttuisi näin paremmin.

1. ULRIKEN

Tästä Bergenin korkeimmasta vuoresta olen laittanut aikaisemminkin kuvia. Vuorelle voi kiivetä kivistä rakennettuja portaita pitkin, mutta huipulle pääsee myös hissillä eli tutummin Ulriksbanenilla. Itse olen valloittanut vuoren monta kertaa kiiveten,  mutta nyt pääsin kokeilemaan myös hissiä. Kyseisenä päivänä oli myös sen verran sateista, että portaita pitkin olisi voinut olla vähän liian extremeä kiivetä. Huipulta on huikeat näkymät! Mutta toki siellä kannattaa käydä silloin kun ei sada tai ole pilvistä.

Kävimme kaverini kanssa valloittamassa Ulrikenin myös kiipeämällä. Aikataulu kuitenkin venähti hieman, joten huipulle päästyämme oli jo melko pimeää. Bergen on kyllä todella kaunis ja romanttinen kaupunki pimeällä! Laskeutuminen alas vuorelta olikin sitten hieman mielenkiintoisempaa. Koska portaita ei ole valaistu, niin otimme kännykän taskulamput käyttöön. Tuolla ei tosiaan kannata kompuroida, koska portaat ovat jyrkät, terävät ja usein myös liukkaat kosteudesta johtuen. Sattumalta tällä kertaa meidän kannatti olla liikkeellä myöhään, koska keskustassa pidettiin ilotulitus, jota pääsimme ihastelemaan huipulta.

2. FLØYEN

Fløyen-vuori on aivan Bergenin ykkösnähtävyyksiä! Vuorelle pääse keskustasta sekä kävelemällä hyväkuntoista tietä pitkin tai sitten Fløibanen:illa eli vuorijunalla, joka on sekin kokemus jo itsessään.   Kuva Fløibanenista löytyy alempaa.

Päätimme yhdessä kaverini kanssa käydä ihastelemassa auringonnousua  Fløyeniltä, joten lähdimme matkaan noin kuuden aikaan aamulla. Meillä oli kaiken kaikkiaan hieno aamuretki! Reittiä Fløyenin huipulle ei ollut kokonaan valaistu, joten kännykän taskulamput olivat taas kovassa käytössä. Täytyy myöntää, että hieman pelotti kävellä tietä ylös, kun ei nähnyt yhtään millaisia trolleja ja peikkoja pusikoissa piileksi. Onneksi selvittiin huipulle asti! Jossa nautimme sitten ansaitut aamukahvit.

Harmiksemme auringon nousu ei ollut ihan sellainen kun olimme ajatelleet. Ensinnäkin oli hieman pilvistä, mikä ei sinänsä yllättänyt. Tämän lisäksi taisimme väärällä puolella vuorta eli aurinko nousi ilmeisesti jostain selkämme takaa. Tai sitten olimme ihan väärällä vuorella. Mutta aamun tunnit olivat silti hyvin kauniita ja saimme nauttia rauhassa heräävästä Bergenistä. Kun Bergen oli herännyt, niin me lähdimme takaisin nukkumaan. Muita turisteja ei paikalla pahemmin näkynyt.

Fløibanen

3. BRYGGEN

Bryggenistäkin olen tainnut aikaisemmin jo laittaa kuvan tai pari. Kyseessä on siis puisista makasiineista koostuva vanha kaupunginosa ja satama. Historiassa Bergenillä on ollut tärkeä sijainti kaupankäynnin ja erityisesti hansaliiton kannalta. Puinen kaupunginosa on palanut monen monta kertaa ja rakennettu aina uudelleen takaisin alkuperäisten piirrosten mukaan. Nykyään Bryggenissä on erilaisia kauppoja ja ravintoloita.

4. VILLANI - TRATTORIA | PIZZERIA | PROSECCHERIA

Viimeisenä "Bergenin nähtävyytenä" haluan mainita yhden lempiravintoistani Bergenissä! Täällä ei ole kovin ihmeellistä ravintolakulttuuria ja ulkonasyöminen on muutenkin melko kallista. Olen kuitenkin löytänyt tämän ihanan Italialaisen ravintolan keskustan Skostredet:iltä eli söpöltä kävelykadulta, jolla sijaitsee muitakin ravintoloita. Tämän hyggemmäksi ei voi ravintolan tunnelma enää muuttua! Ihana istua sisällä lämpimässä viinilasillisella takkatulen äärellä, kun ulkona sataa kaatamalla ja on super pimeää. Koska en tajunnut ottaa enempää kuvia ravintolasta, niin pari seuraavaa kuvaa on poimittu netistä.

Kuva

5. HARDANGERIN VUONO

Seuraavat nähtävyydet ovat Hardangerin vuonon varrelta. Vuono alkaa hieman Bergenin eteläpuolelta ja jatkuu kohti koillista. Vuonoa pitkin menee tie, joka mutkittelee pitkin vuorten rinteitä, sukeltaa välillä tunneleihin tai nousee korkeille silloille. Parasta tien varrella ovat ehdottomasti maisemat ja massiiviset vesiputoukset. Joistain vesiputouksista on lisää kuvia alempana. Osa Hardangerinvuonosta on vielä kokematta, koska meidän reitti suuntautui Bergenistä kohti oikealla vuonon kärjessä näkyvää Eidfjordia. Alempana muutama reitiltä napattu kuva. Oli hauska huomata, että joidenkin vuorten huipuilla näkyi jo lunta.

6. FOSSEN BRATTE

Tämä vesiputous on ensimmäisten joukossa kun lähtee ajamaan Bergenistä kohti Eidfjordia. Ylempi kuva on otettu hieman aikaisemmin kuin alempi ja siksi niiden säätiloissa on selvä ero. Kun kävimme kaverini kanssa kävelemässä vesiputouksella, niin sää oli todella tuulinen, sateinen ja kostea. Olimme aivan läpimärkiä tämän vesiputouksen ihastelun jälkeen! Kävimme pyörähtämässä aivan putouksen juurella, mikä taisi olla vähän huono idea kovan tuulen ja sateen vuoksi. Yllätykseksemme löysimme vesiputouksen vierestä valtavan sumun keskeltä pari piknik-pöytää. Ainakaan tällä kertaa ajatus kahvitteluista myrskyn keskellä ei kauheasti houkutellut ja eipä siinä tuulessa kahvikupitkaan olisi pysyneet pystyssä sekuntia pidempään.

7. STEINSDALSFOSSEN

Tämä hieno vesiputous on noin tunnin ajomatkan päässä Bergenistä. Sää oli sen verran kylmä, että valitettavasti kännykästäni loppui akku ja sen takia kuvien ottaminen jäi vähän vähiin.  Kuten alla olevasta kuvasta kuitenkin näkyy, vesiputouksen alta pääsi kulkemaan kävellen. Hieno putous kaiken kaikkiaan! Turisteja ei tähän aikaan vuodesta ollut juuri ollenkaan.

8. VORINGSFOSSEN

Voringsfossenin vesiputous on  Hardangerin vuonon toisessa päässä, Eidfjordista hieman vielä eteenpäin. Vaikka matka Bergenistä ei kilometreissä ollut kovin pitkä, niin ajallisesti matkaan meni monta tuntia, kun piti ajella kapeita mutkittelevia vuoristoteitä pitkin. Varsinkin tämä viimeinen pätkä Eidfjordista Voringsfossenille oli jo pelkästään ajamisen kannalta näkemisen arvoinen! Ja todella mutkitteleva, välillä oikein nauratti katsoa teitä kartoista, kun tiet olivat yhtä serpentiiniä ja siksakkia.

Voringsfossenin vesiputous sijaitsee valtavassa kanjonissa. Kuten kuvista voi saada selvää, kyseessä on niin megalomaanisen iso rotko, että sitä on vaikea saada edes kuvattua! Emme myöskään tajunneet käydä tarpeeksi kaukana tai korkealla ihastelemassa maisemia, joten Voringsfossenin päävesiputous taisi jäädä meiltä huomaamatta. Hyvä jättää jotain nähtävää myös seuraaviin seikkailuihin! Turvakaiteet näissä nähtävyyksissä olivat melko olemattomat, joten täällä on syytä olla todella varovainen.

Toivottavasti tästä postauksesta oli iloa blogini lukijoille! Oli mukava päästä esittelemään Bergeniä ja sen lähellä sijaitsevia nähtävyyksiä. Parasta täällä asumisessa ovat ehdottomasti (opintoja lukuunottamatta ;) ) luonto ja mahtavat ulkoilumahdollisuudet! Haasteeksi olen kokenut rannikon sateisen sään.  Jos yhtään lohduttaa tietää, niin Bergenissä on ollut sateisin syksy vuosiin. Pelkästään syys-lokakuussa satoi paljon enemmän vettä kuin Suomessa koko vuonna. Mutta uskokaa tai älkää, kaikkeen tottuu ja jopa siihen, että lähes joka päivä sataa. Ja säätilahan on vain pukeutumiskysymys, vai mitä.

Viimeisenä haluan esitellä teille vielä uuden kämppikseni, Kompiksen! Olen todella ilahtunut tästä uudesta norjalaisesta ystävästä, joka piilottaa herkkuluunsa aina sänkyyni. <3