Roadtripillä kaverin kanssa maaliskuussa - Sognefjord, Hardangerfjord ja Bergen

Moikka!

Pahoittelut pitkäaikaisesta hiljaisuudesta blogini parissa, keskityin keväällä niin kovasti opiskeluihin, harrastuksiin ja töiden aloittamiseen, että blogin ylläpito jäi täysin toiselle sijalle. Mutta olin kuitenkin laittanut valmiiksi kuvat yhtä kevään postausta varten, joten julkaisen sen nyt ensimmäisenä tähän alkuun.

Kaverini Suomesta oli käymässä Bergenissä muutaman päivän maaliskuusssa, joten pääsin itsekin taas leikkimään vähän turistia ja ottamaan lomaa opintojen ohelle. Koska tästä reissusta alkaa kuitenkin olla jo lähemmäs kuusi kuukautta, niin en aio sen tarkemmin eritellä kaikkia tapahtumia. Kirjoitin lyhyesti kuvateksteihin paikkojen nimiä tai jos oli jotain muuta mainitsemisen arvoista. Muuten tämä postaus saa jäädä melko kuvapainotteiseksi, mutta tunnelmat välittyvät varmasti niidenkin kautta.

Reissumme alussa vietimme ensin päivän Bergenissä, jonka jälkeen nappasimme auton ja ajoimme muutaman nähtävyyden kautta Sognefjord-vuonon rannalle yöksi. Roadtrip oli todella unohtumaton! Päästäksemme yöpymispaikkaamme meidän piti ylittää yksi jäätikkö meidän kirpunkokoisella vuokra-autolla. Oli aika jännittävää, koska tiet olivat melko kiemuraisia ja liukkauta, mutta hyvin selvisimme. Alempaa löytyy kuvia, niin nähtävyyksistä, jäätiköstä, vuonosta kuin autosta! Jonka nimesimme muuten Bønneksi (suom. papu).

Sognefjordin jälkeen suunnistimme Hardanger-vuonon varrelle katsomaan siellä olevia vesiputouksia. Yöpymispaikkamme oli myös Hardangerin varrella.  Kun sitten seuraavana aamuna lähdimme taas ajelemaan kohti uusia nähtävyyksiä, niin vuokra-automme sanoikin itsensä irti ja löysimme itsemme melko keskeltä-ei-mitään soittelemassa hinausautoa norjaksi.

Lopulta pääsimmekin takaisin Bergeniin (vesiputoukset jäivät siis viimeisen päivän osalta vähän välistä) ja koska olimme kuitenkin melko aikaisin takaisin kotona, niin keksimme lähteä keikalle kuuntelemaan ruotsalaista naisräppäriä Silvana Imamia. Melkoisin vauhdikas päivä sai kyllä arvoisensa lopun!

Viimeisen lomapäivän päätimme ottaa rennosti, joten lähdimme Saunomaan Bergenin lähellä olevalle saarelle.

Bergen

Bergen illalla Fløyeniltä kuvattuna

Stegastein Viewpoint - vierailemisen arvoinen paikka!

Sognefjord Stegastenilta kuvattuna

Aurlandsvangenin kylä

Sognefjordin rannalta, Aurlandsvangen

Bønne ja jäätikön ylitys.

Jäätiköllä oli (tottakai) todella paljon lunta! Onneksi tie oli kuitenkin auki.

Vikøyrin kylä Sognefjordin varrella

Peuralauma

Meidän mökki Sognefjordin rannalla

Aamukahvi ja maisemat <3

Eidfjord - Vøringsfossen (talvella)

Vøringsfossenin valtavuuden huomaa, kun vertaa sitä tuolla huipulla sijaitsevaan hotellirakennukseen (joka sekin on ainakin 2- tai jopa 3-kerroksinen)

Eidfjord

Aamiaisella meidän toisessa majapaikassa

Majapaikan pihapiiristä

Matkaohjelma muuttui hieman kun Bønne sanoi sopimuksen irti

Saimme kyydin hinausautolta lähemmäs Bergeniä ja loppumatka taittuikin sitten bussilla

Suunitelmien muuttuessa päädyimme illalla Silvana Imamin keikalle USF Verftetille

Bryggen

Bergen - Festplassen

Viimeisenä iltana oli vähän rauhallisempaa menoa - lähdimme saunomaan

Freesinä loman jälkeen :)

Toivottavasti kuvista välittyi edes vähän meidän lyhyen, mutta tapahtumarikkaan loman tunnelmia!

Yritän saada seuraavan blogitekstin ulos mahdollisimman pian. Voisin kertoa kevätlukukauden viimeisestä parista kuukaudesta, kun pääsimme aloittamaan ihmisen anatomian opiskelun ja lisäksi lukukauden viimeisestä tentistä, jossa sain rutistaa kaiken parin kuukauden aikana oppimani ulos ja osan vielä essee-muodossa. Osa opiskelijoista päätyi lopuksi vielä suulliseen tenttiin, mutta onneksi arpaonni ei tällä kertaa osunut omalle kohdalle.

Ilokseni voin nyt ilmoittaa, että pääsin kaikista vuoden tenteistä läpi! Eli tuuletukset sille,  kaikista peloista huolimatta kannatti hypätä tuntemattomaan! Ja muutenkin, on sitä vuoden aikana tullut opittua vaikka mitä uusia taitoja ja laajennettua omaa mukavuusaluetta. Kaiken tämän lisäksi aloitin lukukauden lopussa vielä työnteon norjalaisessa vanhainkodissa, joka sekin vaati vähän ekstra tsemppausta. Työt jatkuvat myös syksyllä, joten haasteita on luvassa varmasti jatkossakin.

Olen juuri muuttanut takaisin Bergeniin syyslukukautta varten, joten myös tästä hetkestä (ja tulevasta) riittäisi paljon kerrottavaa! Katsotaan milloin maltan seuraavan kerran istua tietokoneen ääreen kirjoittelemaan.

Mukavaa syksyn alkua kaikille!

1. Pakko kirjoittaa tänne, kun löysin blogisi ja luin sen melko laillla kerralla läpi. Täältä löytyikin siis mahtavia fiiliksiä ja upeita maisemia. Oli kiva päästä lukemaan vuosien jälkeen edes vähän, että mitä sulle kuuluukaan. :) Hurjan paljon tsemppiä opintoihin!

2. Moi Satu! Kiva, että olit löytänyt blogini pariin ja tykännyt tarinoistani! Kiitos kovasti myös tsempeistä, niitä tarvitaan. Toivottavasti törmäillään joskus tulevaisuudessa! :)